مشاوره با وکیل
بستن

افراز و تقسیم مال مشاع 

افراز-و-تقسیم-مال-مشاع

افراز به معنای جدا نمودن و تقسیم مال غیر منقول مشاع بین شرکاء است. مال مشاع، مالی است که بین دو یا چند نفر مشترک است به گونه‌ای که هر کدام در جزء جزء آن، به یک اندازه سهم دارند. این نوع از اموال در مقابل مال مفروز یا ملک اختصاصی است که به صورت کامل، در انحصار یک مالک قرار دارد. افراز نوعی تقسیم اجباری است که به علت عدم توافق بین شرکاء صورت می‌گیرد. البته افراز مال مشاع، مشروط به این موضوع است که تقسیم، مشتمل به ضرر نباشد؛ چرا که در این صورت، تقسیم مال، جایز نیست. اما اگر تقسیم مال، برای بعضی مضر و برای بعضی، بی ضرر باشد و تقاضای افراز از جانب متضرر، صورت بگیرد، دادگاه طرف مقابل را مجبور به تقسیم می‌نماید.


درخواست مشاوره
مرجع صالح

مرجع صالح

اداره ثبت یا دادگاه‌های حقوقی عمومی
هزینه شکایت

هزینه دادرسی

بر اساس ارزش معاملاتی روز ملک
جزای نقدی

نحوه اجرای حکم

تابع مقررات اجرای احکام مدنی

خدمات دادصا برای افراز و تقسیم مال مشاع 

دادصا؛ گروه وکلای پایه یک دادگستری
  • مهلت اعتراض ده روز ازتاریخ ابلاغ تصمیم مورد اعتراض است.
  • هرگاه تقسیم ملک باعث از مالیت افتادن سهم تمام شرکا یا بعضی از آن ها باشد افراز انجام نمی شود.
  • تقسیم ملک از وقف مجاز است اما تقسیم ملک موقوفه بین موقوف علیهم مجاز نیست.
  • محاکم دادگستری و اداره ثبت، مراجع صالح رسیدگی به دعوای افراز هستند.
  • زمانی که شرکای مال مشاع، به دلیل اختلاف بر سر تعیین سهم و نحوه تقسیم مال مشاع، تقاضای افراز مال مشاع را داشته باشند، به دو صورت می‌توانند اقدام نمایند:

    • در صورتی‌که مراحل ثبتی ملک مشاع، به اتمام رسیده باشد، مالکین مشاع می‌توانند تقاضای خود را، به واحد ثبتی محل وقوع ملک مشاع، تقدیم نمایند. واحد ثبتی ملک مورد تقاضا را، با رعایت کلیه مقررات و قوانین، افراز می‌نماید. اگر برای ملک مشاع، سند مالکیت معارض، صادر شده باشد، افراز ملک مشاع، بعد از رفع تعارض، امکان‌پذیر خواهد بود.
    • در صورتی‌که جریان ثبتی ملک مشاع، خاتمه نیافته باشد، مالکین باید تقاضای افراز را به دادگاه عمومی محل وقوع ملک مشاع، تقدیم نمایند.

    درخواست افراز در بعضی مواقع، امکان‌ پذیر نیست. موارد زیر از جمله موارد غیر قابل افراز است:

    • در مواردی که به موجب قانون، تقسیم منع شده باشد.
    • اگر شرکاء در قرارداد، شرط عدم تقسیم را ثبت کرده باشند.
    • در صورتی‌که تقسیم، باعث از بین رفتن مالیت مال یک یا چند نفر از شرکاء شود.
    • در صورتی‌که سند مالکیت معارض، برای ملک مورد نظر وجود داشته باشد، که تا زمان رفع تعارض، امکان افراز، وجود ندارد.

    محاکم دادگستری و ادارات ثبت، دو مرجعی هستند که صلاحیت رسیدگی به تقاضای افراز ملک مشاع را دارند. در صورتی‌که عملیات ثبتی، خاتمه یافته باشد، ادارات ثبت، صلاحیت رسیدگی به درخواست افراز را دارند؛ در غیر این صورت، برای رسیدگی، باید از دادگاه‌های عمومی حقوقی اقدام نمود.

    مراحل افراز در اداره ثبت به چه صورت انجام می‌شود:

    پس از دریافت درخواست افراز ملک مشاعی از طرف یک یا چند نفر از شرکاء، توسط واحد ثبتی، این واحد، نماینده ثبت را مأمور رسیدگی به تقاضا می‌نماید. وظیفه مأمور ثبت، بررسی وضعیت ثبتی پلاک مورد نظر، نسبت به ثبت یا عدم ثبت، در دفتر املاک ثبت و معارض یا غیر معارض بودن سند ثبتی است. در صورتی‌که جریان ثبتی ملک، تأیید شد و مشخص شد که ملک، دارای سند مالکیت معارض نیست، نقشه بردار واحد ثبتی، مکلف می‌شود تا در حضور نماینده ثبت، متقاضی و سایر شرکاء، با توجه به سوابق ثبتی و تصرفات و با رعایت حقوق آن‌ها، نقشه ملک مورد نظر را ترسیم نموده، مساحت، حدود و مشخصات هر یک از قطعات تفکیکی را مشخص و در صورت مجلس، ثبت نماید و به امضاء نماینده ثبت و شرکاء ملک مشاع، رسانده و تسلیم مسؤول واحد ثبتی نماید.

    پس از این مرحله، مسؤول واحد ثبتی ضمن تطبیق درخواست با قوانین و ملاحظات صورت مجلس و نقشه افرازی و تطابق آن با سوابق ثبتی، نسبت به قبول یا رد درخواست افراز، اقدام می‌نماید و در صورتی‌که ملک، قابل افراز باشد، تصمیم خود را به ضمیمه فتوکپی نقشه افرازی و یک نسخه از صورت مجلس، به شرکاء ابلاغ می‌نماید.

    بر اساس مقررات ماده 2 قانون افراز و فروش املاک مشاع، شرکاء می‌توانند مراتب اعتراض خود را ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، به دادگاه شهرستان محل وقوع ملک، تسلیم نمایند. حکم صادره از دادگاه شهرستان قابل شکایت فرجام خواهی بوده و رسیدگی به اعتراضات، نسبت به تصمیمات واحد ثبتی، تابع مقررات دادرسی اختصاری است. در این نوع دادرسی، جلسه‌ای با ابلاغ قبلی به طرفین، در تاریخ و روز و ساعت معین، برگزار می‌شود.

    اجرای حکم افراز نیز تابع مقررات اجرای احکام مدنی است یعنی تا زمانی که حکم، قطعی نشده باشد و یا قرار اجرای موقت آن، در مواردی که قانون معین می‌کند، صادر نشده باشد، حکم قابل اجرا نیست. در صورت صدور حکم، بر غیر قابل تقسیم بودن ملک مشاع، دادگاه، دستور فروش را بر اساس درخواست یک یا چند نفر از شرکاء، به دایره اجراء خواهد داد و مدیر دایره اجراء نیز بر اساس مقررات قانون اجرای احکام مدنی در ارتباط با فروش اموال غیر منقول، نسبت به فروش، اقدام می‌نماید.

    درخواست مشاوره برای افراز و تقسیم مال مشاع 

    برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید

      سوالات متداول افراز و تقسیم مال مشاع 

      شابد برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد
      افراز و فروش ملک مشاع به چه صورت است؟
      از آن‌جا که امکان فروش املاک مشاعی که افراز صورت نگرفته و سهم شرکاء، مشخص نشده است، وجود ندارد، شریکی که اعلام رضایت ننموده و قولنامه را امضاء نکرده است، می‌تواند دعوی فروش ملک مشاع را علیه بقیه شرکاء، مطرح و درخواست افراز نماید.
      چگونه می‌توان برای ملک مشاع، درخواست سند تک برگی نمود؟
      اگر ملکی چند مالک داشته باشد، هر کدام از مالکین که یک دهم سهم ملک را داشته باشند، می‌توانند برای داشتن سند تک برگی، درخواست دهند. برای املاک مشاع با سند منگوله‌دار قدیمی، بعد از افراز ملک و تفکیک آن، می‌توانند درخواست سند تک برگی دهند.
      افراز چه اموالی از طریق دادگاه انجام می‌شود؟
      -ملکی که جریان ثبتی آن، تمام نشده باشد. -اگر یکی از شرکاء مال مشاع، محجور یا غایب مفقودالاثر باشد. -افراز اموال منقول. -در مورد تقسیم ترکه که مجموعه‌ای از اموال منقول و غیر منقول و حقوق مالی، موضوع رسیدگی قرار می‌گیرد.

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      دادصا در شبکه‌های اجتماعی

      برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

      دادصا، گروه وکلای صاین پور

      گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.