مشاوره با وکیل
بستن

جعل رایانه ای

جعل رایانه ای

هر گونه ورود، تغییر، حذف یا قطع عمدی و غیر حق داده های رایانه‌ای که در نهایت به ایجاد داده‌های نامعتبر منجر می شود، جعل رایانه ای می‌گویند؛ همچنین هیچ تفاوتی ندارد که این داده ها در راستای اهداف غیر قانونی استفاده شود، یا حیر و حتی چه قابل درک و خواندن باشد و چه نباشد، باز هم تفاوتی ندارد. در نتیجه جعل یک جرم مستقل به شمار می‌رود که به تنهایی و بدون استفاده از سند مجعول یا کلاهبرداری جرم محسوب می شود.


درخواست مشاوره
جزای نقدی

حبس

1 تا 5 سال
جزای نقدی

جزای نقدی

۲۰ میلیون تا یکصد میلیون ریال
جزای نقدی

حبس و جریمه

شامل شدن هر دو مجازات
هزینه شکایت

نوع مجازات

از نوع مجازات درجه ۵

خدمات دادصا برای جعل رایانه ای

دادصا؛ گروه وکلای پایه یک دادگستری
  • استفاده از ایمیل فرد دیگر
  • ایجاد ایمیل برای فردی خاص
  • سوء استفاده ار موقعیت های افرد سرشناس
  • توهین در اینستاگرام
  • تشویش اذهان عمومی در اینستاگرام
  • نشر اکاذیب در اینستاگرام
  • جعل در معنای لغوی یعنی چیزی را از خود درآوردن و ساختن. اما جرم جعل در قانون مجازات اسلامی به این صورت تعریف می‌شود: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص غیر رسمی یا رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو با اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب.

    جعل یا ایجاد تغییر در سندهای موجود به صورت تقلبی جرمی است که علیه اصالت و صحت اسناد و نوشته‌ها صورت می‌گیرد. وفق نظر و عقیده قانون‌گذار جهل و تزویر دو عنوان جداگانه‌ای هستند که مقنن در ماده ۶ قانون جرایم رایانه‌ای( ماده ٧٣۴ قانون مجازات اسلامی) به تبیین جعل پرداخته و تزویر را به جهت وجود برخی رفتارهای بزهکارانه در موادی چون ۵٣٠ و ۵٣٧ و ۵٣٩ و ۵۴١ مورد جرم انگاری قرار داده است. همچنین حمایت قانون گذار از اسناد رسمی و عادی است. مقنن پس از به رسمیت شناختن و اعتبار بخشیدن به اسناد رسمی و عادی که مردم با توجه به مناسبات بین خود اقدام به تنظیم آن‌ها می‌کنند، به دلیل ارزش قائل شدن و اجتناب و پرهیز از برهم زدن اسناد و نوشته‌های که حاکی از توافق اراده‌های طرفین و حامل اصالتی است که همواره با خود دارند به جرم انگاری چنین اقدامی در آن اسناد پرداخته است.

    مجازات جرم جعل رایانه‌ای در همان ماده 6 قانون جرائم رایانه‌ای مشخص شده است. طبق این ماده هر شخصی که اقدامات اشاره شده را انجام دهد و جاعل رایانه ای باشد، به مجازاتی که در ادامه اشاره می‌شود، محکوم خواهد شد:

    • حبس از یک تا پنج سال
    • جزای نقدی از بیست تا یک صد میلیون ریال
    • هر دو مجازات‌های فوق با یک‌دیگر

    بستر و محل وقوع جرم جعل رایانه‌ای فضای سایبری است و این را می‌توان از عبارت مندرج در ماده ٧٣۴ نیز برداشت کرد. بنابراين اگر کسی داده رایانه‌ای را چاپ کند یا از روی صفحه نمایشگر رایانه عکس برداری کند و سپس آن را روی کاغذ چاپ کند، مورد از موارد جعل رایانه‌ای نخواهد بود و سخن از جعل سنتی به میان خواهد آمد. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که انجام کارهای مجرمانه و رفتارهای درج شده در ماده مرقوم باید به‌ صورت غیر مجاز انجام شود و این غیرمجاز بودن هم به معنای نداشتن اجازه و هم به معنای رفتار خلاف قانون بودن است. بنابراین اگر تغییر و دگرگونی همراه با خشنودی و توافق صاحب داده باشد جعل رایانه‌ای منتفی است.

    درخواست مشاوره برای جعل رایانه ای

    برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید

      سوالات متداول جعل رایانه ای

      شابد برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد
      مجازات فتوشاپ و یا تغیر صدا در قانون چیست ؟
      با سلام طبق ماده ی 744 هتک حیثیت و نشر اکاذیب هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
      آیا از کسی که با نام من سایت تشکیل داده میتوانم شکایت کنم
      اگر با نام سایت شما و به جای سایت شما خود را معرفی و فعالیت یا سوء استفاده نموده باشد میتوانید شکایت کنید

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      دادصا در شبکه‌های اجتماعی

      برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

      دادصا، گروه وکلای صاین پور

      گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.