مشاوره با وکیل
بستن

خیانت در امانت

خیانت در امانت

خیانت در امانت یکی از جرایمی ست که موجب ضرر به اموال اشخاص می شود به این صورت که مالی به دیگری سپرده شده یا برای منظور مشخصی در اختیار فردی قرار گیرد اما امانت دار ان را به ضرر امانت گذار مصرف یا مفقود کند یا علی رغم مطالبه آن مال را بازنگرداند.


درخواست مشاوره
جزای نقدی

مجازات جرم خیانت در امانت

شش ماه تا سه سال حبس
هزینه شکایت

هزینه دادرسی

چک بلامحل+ هزینه تقدیم شکواییه + هزینه ابطال تمبر=10,500 هزار تومان
مرجع صالح

مرجع صالح

دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم
جزای نقدی

جزای نقدی

از یک‌میلیون ریال تا ده میلیون ریال

خدمات دادصا برای خیانت در امانت

دادصا؛ گروه وکلای پایه یک دادگستری
  • سپرده شدن مال برای هر کار با اجرت یا بی اجرت
  • امین اقدام به مصرف دارو یا پوشیدن لباس یا استفاده از اتومبیلی که به وی سپرده شده است، کند
  • سوءاستفاده از سفید مهر یا سفید امضایی
  • خیانت مستخدمین دولت در اموال و اسناد دولتی
  • خیانت معنای پیمان شکنی و نقض عهد را دارد. بنابراین خیانت در امانت یعنی شخصی که مال یا هر چیز ارزشمندی که نزد او به امانت گذاشته شده در نگه‌داری آن کوتاهی کرده، یا بدون اجازه صاحب مال از آن استفاده کند، یا آن را معیوب کند و یا کلا از بین ببرد. در قانون مجازات اسلامی، خیانت در امانت از جمله جرایم مالی و جرایم علیه اموال و مالکیت است. توجه داشته باشید که معمولا امانت با عقد عاریه که قراردادی است که به موجب آن، یکی از طرفین عقد به طرف دیگر عقد اجازه می‌دهد که از عین مال او به طور مجانی محافظت کرده و از آن منفعت ببرد به عامل امانت داده می‌شود. عاریه دهنده را معیر و عاریه گیرنده را مستعیر می‌گویند.

    بنابر ماده 674 قانون مجازات اسلامی مجازات خیانت در امانت حبس از 6 ماه تا 3 سال است. مطابق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 مجازات این جرم کم شد و به عبارت حقوقی تنزل یا تقلیل یافت و این مجازات در حال حاضر از ۳ ماه تا ۱/۵ سال حبس است. توجه داشته باشید که مجازات خیانت در امانت با توجه به تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 و تقلیل مجازات جرم تعزیری درجه 6 به حساب می‌آید.

    جرم خیانت در امانت با سه عامل شکل می‌گیرد. این عوامل عبارتند از :

    استعمال: مال امانی را برای خود استفاده کند.

    تصاحب: مال امانی را تصاحب کند.

    اتلاف: مال امانی را به هر طریقی از بین ببرد.

    مفقود کردن: مال امانی را مخفی کند و مالک نتواند به آن دستیابی داشته باشد.

    خیانت در امانت از جرایم تعزیری است که ماده ی 674 قانون مجازات اسلامی به آن می‌پردازد. اعمال دیگری نیز در قوانین متفرقه در حکم خیانت در امانت در نظر گرفته شده اند. به این معنا که مجازات خیانت در امانت بر ان ها بار می شود. از جمله:

    • ماده 11 قانون تصدیق انحصار وراثت
    • ماده 28 قانون ثبت اسناد و املاک
    • ماده 440 قانون تجارت درمورد مدیر تصفیه

    درخواست مشاوره برای خیانت در امانت

    برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید

      سوالات متداول خیانت در امانت

      شابد برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد
      خیانت در امانت چیست؟
      خیانت در امانت به این معناست که کسی هرچیز ارزشمندی را نزد کسی به امانت گذاشته باشد، اما آن فرد در نگهداری آن کوتاهی کرده باشد.
      چگونه جرم خیانت در امانت را میتوان اثبات کرد؟
      اثبات جرم خیانت در امانت با ادله ای چون: شهادت، اقرار، سند و علم قاضی امکان پذیر است.
      مجازات جرم خیانت در امانت؟
      از سال 75 تا اردیبهشت سال 99 مجازات جرم خیانت در امانت بین 6 ماه تا 3 سال بوده که در حال حاضر مجازات جرم مزبور بین 3 ماه تا یک سال و نیم حبس می باشد و چون نسبت به قانون سابق اخف محسوب می شود خیانت در امانتی که قبل از اردیبهشت 99 ارتکاب یافته شامل قانون جدید می گردد. به علاوه قاضی می تواند مطابق ماده 23 قانون مجازات اسلامی علاوه بر تعیین حبس مذکور تا 2 سال هم مجازات تکمیلی (یک یا چند مورد از موارد مجازات تکمیلی) را در نظر بگیرد.

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      دادصا در شبکه‌های اجتماعی

      برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

      دادصا، گروه وکلای صاین پور

      گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.