مشاوره با وکیل
بستن

سرقت رایانه‌ای

سرقت-رایانه-ای

سرقت رایانه ای یکی از مصادیق جرایم علیه صحت و تمامیت داده ها و سیستم های رایانه ای و مخابراتی است و برطبق ماده 12 قانون جرائم رایانه ای اگر کسی به صورت غیر مجاز ، اطلاعاتی که برای شخص دیگری است را برباید مجرم است و مجازات دارد. شروع به جرم سرقت رایانه ای مطابق مواد 122 تا 124 قانون مجازات اسلامی قابل تحقق است اما مرتکب تحت عنوان دسترسی غیر مجاز قابل تعقیب و مجازات می باشد.


درخواست مشاوره
جزای نقدی

مجازات سرقت رایانه ای

حبس از نود و یک روز تا یک سال
مرجع صالح

مرجع صالح

دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای
جزای نقدی

جزای نقدی

جزای نقدی از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال
هزینه شکایت

هزینه دادرسی

مبلغی بین ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان

خدمات دادصا برای سرقت رایانه‌ای

دادصا؛ گروه وکلای پایه یک دادگستری
  • دسترسی غیر مجاز به داده های رایانه ای
  • شنود غیرمجاز
  • ورود به سامانه شخصی کارمندان ادارات و یا دانشجویان
  • فیشینگ
  • سرقت رایانه‌ای به معنای ربودن دیتا یا داده‌های افراد، اعم از مالی و غیر مالی است و معمولا از طریق هک موبایل و رایانه اشخاص و دسترسی به داده‌های موجود، یا از طریق ایجاد ایمیل‌های جعلی به نام افراد، یا درگاه‌های پرداخت جعلی، صورت می‌گیرد. سرقت اطلاعات و محتوای خصوصی افراد، به دو صورت محقق می‌شود. حالت اول، سرقت کامل اطلاعات است که صاحب اصلی، دیگر هیچ گونه دسترسی به اطلاعات ندارد، حالت دوم زمانی است که سارق، اطلاعات را کپی نموده و اصل داده‌ها در اختیار صاحب اصلی، باقی‌ مانده است.

    تفاوت سرقت رایانه‌ای با شیوه سنتی سرقت، این است که در روش سنتی، فرد سارق، اموال منقول دیگران را که ارزش مالی دارد به منظور منفعت مالی، به سرقت می‌برد، اما در سرقت رایانه‌ای، اطلاعات و داده‌های دیگران مانند تصاویر، ویدئوها و صوت‌ها، اعم از این که ارزش مالی یا غیر مالی داشته باشند، با استفاده از رایانه و یا فضای مجازی سرقت می‌شود و در واقع سرقت به طور فیزیکی انجام نمی‌شود. هدف سارق رایانه‌ای از سرقت اطلاعات دیگران، معمولا در جهت تهدید، کلاهبرداری و مانند آن است.

    عین ماده 740 قانون مجازات اسلامی بیان می‌دارد: اگر کسی به صورت غیر مجاز، داده‌های متعلق به دیگران را برباید، چنان‌چه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، فرد سارق، به جزای نقدی از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال، و در غیر این‌صورت، به حبس از نود و یک روز تا یک سال، یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال، یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

    بنابراین طبق قانون، سرقت رایانه‌ای به دو نوع تقسیم می‌شود که هر کدام مجازات مخصوص به خود را دارد. دسته اول زمانی است که سارق رایانه‌ای، تنها اطلاعات شخص را کپی کرده و اصل اطلاعات، در اختیار صاحب اصلی باقی مانده است؛ که مجازات آن جزای نقدی از یک میلیون تا بیست میلیون ریال است. حالت دوم زمانی است که اطلاعات، به طور کامل از دسترس صاحب اصلی خارج شده است و مجازات تعیین شده برای محکوم، تحمل حبس از نود و یک روز تا یک سال، یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال و یا بسته به اهمیت اطلاعات ربوده شده و شدت جرم، هر دو مجازات را شامل می‌شود.

    درخواست مشاوره برای سرقت رایانه‌ای

    برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید

      سوالات متداول سرقت رایانه‌ای

      شابد برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد
      نحوه شکایت در جرایم رایانه‌ای چگونه است؟
      به دفاتر ثبت شکواییه مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.
      آیا اسکرین شات در مستندات، به عنوان دلیل محسوب می شود؟
      طبق ماده ی 655 و 658 قانون آیین دادرسی کیفری اگر سند و نوشته ای دارای اعتبار باشد قابل استناد است و دارای آثار قانونی می باشد حال این سند چه به شکل فیزیکی باشد یا به صورت مجازی. در صورتی که پلیس فتا اصالت اسکرین‌ شات ارائه‌ شده از سوی طرفین دعوا را تأیید کند یا به طریق دیگری، صحت و جعلی ‌نبودن اسکرین ‌شاتِ مورد استناد برای قاضی احراز شود، می‌تواند بر مبنای آن رای صادر کند.
      آیا گرفتن اسکرین شات از تصاویر و یا ویدئو دیگران جرم محسوب می شود؟
      در پاسخ به این سوال باید گفت که اسکرین شات گرفتن به تنهایی جرم محسوب نمی شود اما اگر از اسکرین شات علیه دیگران سوء استفاده شود برای مثال از آن برای تهدید کردن دیگران یا فاش کردن اسرار خصوصی شخصی استفاده شود جرم محسوب شده و مجازات دارد.

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      دادصا در شبکه‌های اجتماعی

      برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

      دادصا، گروه وکلای صاین پور

      گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.