مشاوره با وکیل
بستن

فروش مال غیر

فروش مال غیر

زمانی که فردی مال دیگری را بدون اطلاع و اجازه او منتقل کند، به این عمل فروش مال غیر می گویند. فروش مال غیر جدا از جنبه حقوقی جنبه کیفری نیز داشته و جرم است. فروش مال غیر توسط فروشنده به قصد دست یابی به منفعت و ضرر برای مالک است. بر اساس ماده یک قانون مجازات: هرکس که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است به نحوی از انحا عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار محسوب کرده است.


درخواست مشاوره
جزای نقدی

مجازات فروش مال غیر

یک تا 7 سال حبس
مرجع صالح

مرجع صالح

دادسرای عمومی و انقلاب
هزینه شکایت

هزینه دادرسی

10 هزار تومان+ از 40هزارتومان به بالا
جزای نقدی

جزای نقدی

معادل مالی که اخذ کرده و رد مال به صاحبش

خدمات دادصا برای فروش مال غیر

دادصا؛ گروه وکلای پایه یک دادگستری
  • پیش فروش هرگونه مال با تنظیم قولنامه عادی بدون تنظیم سند رسمی
  • فروش ملک با قرار داد عادی به شخصی و انتقال آن با قرار داد دیگری
  • فروش مال غیر خودرو
  • فروش اموال دیگران بدون مجوز قانونی یا رضایت مالک
  • انتقال سهم شرکا توسط شریک مشاعی
  • فروش مال غیر در واقع به معنای انتقال نامشروع و غیرقانونی هر قسم مال متعلق به غیر عیناً یا منفعتاً توسط اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی به دیگری با سوء نیت، سبق تصمیم و تمهید مقدمات قبلی در قالب عقود به منظور به دست آوردن منافع مادی به نحو من غیر حق است.  در ماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر نیز تعریفی از انتقال مال غیر وجود دارد. براساس این ماده: هرکس که مال غیر را با علم به این‌که مال غیر است به نحوی از انحا عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار محسوب می‌شود. انتقال‌گیرنده که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال‌دهنده باشد نیز مشمول مجازات راجع به انتقال مال غیر می‌شود.

    برای ایجاد هر جرمی وجود سه رکن قانونی، مادی و معنوی لازم و ضروری است و در صورت نبود هر یک از این‌ها وقوع جرم منتفی خواهد شد. در ادامه این سه رکن را شرح خواهیم داد.

    طبق ماده 2 قانون مجازات اسلامی که مربوط به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها است، می‌گوید تا زمانی که قانون‌گذار عملی را جرم نداند قابل مجازات نخواهد بود. در خصوص انتقال مال غیر رکن قانونی آن قانون انتقال مال غیر است که این عمل را جرم انگاری کرده و برای آن مجازات کلاهبردار را تعیین کرده است.

    آن بخش از جرم که وجود و ظاهر بیرونی و خارجی دارد، رکن مادي جرم به حساب می آید.  اگر جرم انتقال مال غیر رخ دهد نیاز به انجام فعل مادی مثبت خواهد بود، که همان انتقال هست، و در قالب بیع، هبه یا صلح ممکن است محقق شود.

    رکن معنوی فروش مال غیر، درونی است و جنبه بیرونی ندارد و مراد نیت مرتکب از انجام انتقال مال غیر است. که دارای دو رکن سوءنیت عام و خاص است.

    مجازات فروش مال غیر بنابر ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، حبس نیز به همراه دارد. مدت زمان حبس از ۱ تا ۷ سال و همچنین جزای نقدی معادل مالی است که اخذ کرده است.

    دلایل اثبات جرم فروش مال غیر می‌توانند شامل هرگونه ادله مکتوب و غیرمکتوب یا متن پیامک‌ها دال بر مالک بودن فروشنده یا تنظیم سند جعلی و ارائه سند جعل شده جهت کسب اعتماد خریدار باشد. بنابراین وکیل اثبات جرم فروش مال غیر در جلسات مشاوره حقوقی تخصصی خود به بررسی همه جانبه دعوای شما خواهد پرداخت.

    درخواست مشاوره برای فروش مال غیر

    برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید

      سوالات متداول فروش مال غیر

      شابد برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد
      آیا فروش مال غیر بصورت مشاع جرم است؟
      فروش هرگونه مال متعلق به غیر بدون رضایت وی، جرم است ولی در این خصوص برخی از قضات نظر متفاوتی دارند.
      انتقال مال غیر در چه صورت محقق می شود؟
      زمانی که شخصی مالک مالی نباشد و بدون اطلاع و بدون رضایت مالک، با سوء نیت و قصد ضرر رساندن به مالک آن مال را به شخص دیگری منتقل کند

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      دادصا در شبکه‌های اجتماعی

      برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

      دادصا، گروه وکلای صاین پور

      گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.