مشاوره با وکیل
بستن

وکیل خیانت در امانت

شاید بعضی مواقع برای انجام اموری خاص، مجبور باشیم اموالمان را در اختیار شخصی دیگر، قرار دهیم. در این مواقع حتما به دنبال بهترین و مورد اعتمادترین فرد می‌گردیم اما همان طور که می‌دانید، هیچ چیز صد در صد نیست و گاهی برخلاف تصور، فردی که امین‌ترین شخص از نظر ما محسوب می‌شود، عکس تصور ما عمل می‌کند. امانت‌داری، همیشه جزء خصلت‌های پسندیده آدمی بوده و کسی که برخلاف آن عمل کند، نه تنها مورد نکوهش و سرزنش واقع می‌شود بلکه از لحاظ قانونی نیز مرتکب جرم شده و عواقبی سخت،گریبانگیر وی خواهد شد.


درخواست مشاوره
هزینه شکایت

ماده قانونی

ماده 674 قانون مجازات اسلامی
جزای نقدی

شرایط تحقق جرم

استعمال، تصاحب، تلف و مفقود کردن مال مورد نظر
جزای نقدی

مجازات جرم

حبس از شش ماه تا سه سال
مرجع صالح

مرجع صالح

دادگاه کیفری محل وقوع جرم خیانت در امانت

خدمات دادصا برای وکیل خیانت در امانت

دادصا؛ گروه وکلای پایه یک دادگستری
  • مفقود نمودن: به معنای از دسترس مالک خارج کردن مال به امانت سپرده شده
  • تصاحب: باز نگرداندن مال به صاحب اصلی با تملک، فروش یا واگذاری مال به امانت سپرده شده.
  • استعمال: استفاده از مال مورد امانت توسط امین.
  • اتلاف: از بین بردن تمام یا قسمتی از مال به امانت سپرده شده به هر طریقی.
  • تعریف خیانت در امانت : در صورتی‌که شخصی با نیت سوء، نسبت به مالی که به وی سپرده شده، عهد شکنی نموده و به انحاء مختلف، باعث ضرر و زیان به صاحب مال شود، خیانت در امانت نموده است. 

    ماده قانونی جرم خیانت در امانت: طبق تعریف ماده 674 قانون مجازات اسلامی: «هرگاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار دیگری، با اجرت یا بی‌ اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیای مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء، نزد او بوده، آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها، استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند، به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.

    ارکان جرم خیانت در امانت

    از نظر قانون، هر جرمی برای محقق شدن، ارکانی دارد که بدون احراز آن، جرم محسوب نمی‌شود. در ارتباط با محقق شدن جرم خیانت در امانت نیز سه رکن اساسی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

    رکن معنوی

    سوء نیت شخصی که امانت به وی سپرده شده به صورت عام یا خاص، از شرایط جرم است؛ به این معنا که فرد، به صورت عمد، و آگاهانه مال را تصاحب، استعمال، اتلاف و یا مفقود نماید و یا به طور خاص، به قصد زیان رساندن به صاحب مال، این اعمال را انجام دهد.

    رکن مادی

    در جرم خیانت در امانت، حتما باید با انجام عمل یا ترک عملی از سوی امین، به مال مورد امانت، خسارت وارد شده و باعث متضرر شدن صاحب مال گردیده باشد.

    رکن قانونی

    موارد ذکر شده در ماده 674 قانون مجازات اسلامی که مبین رکن قانونی جرم خیانت در امانت است شامل موارد زیر است:

    مال باید توسط مالک یا نماینده قانونی وی، به امین، سپرده شده باشد.

    مال مورد نظر باید از طریق روش‌های قانونی به شرط باگردانده شدن و یا به شرط مصرف در راه مشخص، به فرد امین، سپرده شده باشد.

    مال به امانت سپرده شده باید ارزش مالی و قابلیت خرید و فروش داشته باشد و یا از ابزار کسب مال و درآمد باشد.

    انواع خیانت در امانت

    خیانت در امانت حالت‌های مختلفی دارد که به طور کلی شامل موارد زیر است:

    • خیانت در امانت طبق قانون ثبت اسناد و املاک
    • خیانت در امانت طبق قانون تصدیق انحصار وراثت
    • خیانت در امانت طبق قانون تجارت
    • خیانت افراد دولتی نسبت به اموال و اسناد دولتی
    • خیانت در امانت در استفاده از مهر و امضاء
    • سوأ استفاده از ضعف نفس اشخاص

    شرایط تحقق جرم خیانت در امانت

    جرم خیانت در امانت، بر اساس تعریف ماده 674 قانون مجازات اسلامی، دارای چهار عامل مهم است که انجام هر کدام از آن‌ها، باعث تحقق جرم می‌شود. این شرایط عبارتند از: مفقود نمودن، تصاحب، استعمال، ائتلاف

    درخواست مشاوره برای وکیل خیانت در امانت

    برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید

      سوالات متداول وکیل خیانت در امانت

      شابد برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد
      جرم خیانت در امانت، شامل چه اموالی می‌شود؟
      با توجه به ماده 674 قانون مجازات اسلامی، جرم خیانت در امانت شامل همه‌‌‌‌‌ی اموال منقول یا غیر منقول، و نوشته‌هایی مانند چک و سفته و قبض و مانند آن، و به طور کلی همه‌ی اموالی که مالیت و ارزش مالی داشته باشد، می‌شود.
      آیا مجازات جرم خیانت در امانت، قابل گذشت است؟
      طبق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399، در صورت رضایت شاکی، تعقیب یا اجرای مجازات مرتکب جرم خیانت در امانت، متوقف خواهد شد.
      مجازات جرم خیانت در امانت چیست؟
      مجازات جرم طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی، شامل حبس از شش ماه تا سه سال است. بر این اساس قاضی با توجه به سابقه و وضعیت شخصی و اجتماعی مجرم و خسارات ناشی از وقوع جرم، مجازاتی بین شش ماه تا سه سال حبس برای مجرم تعیین می‌نماید. هم‌چنین قاضی این اختیار را دارد تا در صورت تعدد جرائم، تا یک و نیم برابر مجازات، یعنی حبس تا چهار سال و نیم نیز، برای مرتکب تعیین نماید.

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      دادصا در شبکه‌های اجتماعی

      برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

      دادصا، گروه وکلای صاین پور

      گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.