مشاوره با وکیل
بستن

وکیل متخصص اراضی ملی

اراضی

حتما نام زمین‌های ملی را شنیده‌اید. این زمین‌ها، صاحب حقیقی ندارند و معمولا در خارج شهرها بوده و دولت، مالک آن محسوب می‌شود. البته گاهی افرادی در ارتباط با این زمین‌ها ادعای مالکیت دارند که در این‌صورت با ارائه مدارک لازم می‌توانند ادعای خود را اثبات و مالکیت خصوصی زمین مورد نظر را به‌دست آورند. در صورتی‌که صاحب و دارای سند مالکیت زمینی احیا شده هستید و بر سر مالکیت آن دچار مشکل شده‌اید، وکیل متخصص منابع و اراضی ملی می‌تواند راه‌گشای شما باشد.  اراضی ملی: زمین‌هایی در خارج از شهرها و حتی گاهی داخل شهر، وجود دارند که کسی در آن دخل و تصرف نداشته و به صورت طبیعی باقی‌مانده‌اند. مراتع و جنگل‌ها از این دست زمین‌ها هستند که از اواخر سال 1341 در اختیار دولت قرار گرفته و از این تاریخ، هر گونه ادعایی درباره مالکیت آن‌‌ها، معتبر و قانونی نخواهد بود. اما قبل از این تاریخ،، در صورتی‌که کسی مدارکی دال بر مالکیت ارائه دهد قابل رسیدگی است. بر اساس مصوبه ملی شدن جنگل‌های کشور در سال 1341، سند مالکیت زمین‌های که قبل از این تاریخ احیا شده باشند، معتبر بوده و زمین مذکور، جزء اراضی ملی محسوب نمی‌شود.


درخواست مشاوره
هزینه شکایت

طرفین دعوی

مدعی حق، خواهان و منابع طبیعی، خوانده

مرجع صالح

شعب ویژه محاکم دادگستری مراکز استان‌ها
جزای نقدی

رأی صادره

ثبت ملک یا رفع تصرف

خدمات دادصا برای وکیل متخصص اراضی ملی

دادصا؛ گروه وکلای پایه یک دادگستری
  • تشخیص اراضی ملی از زمین عادی، زمین مورد نظر در روستا و در مجاورت رودخانه یا چاه آب و قنات باشد.
  • تشخیص اراضی ملی از زمین عادی، اثبات انجام باغبانی و کشاورزی در زمین.
  • تشخیص اراضی ملی از زمین عادی، شیب کم زمین
  • تشخیص اراضی ملی از زمین عادی، وجود دست سازه‌های انسان مانند: خانه، باغ یا طویله که دلیل بر تصرف است.
  • قانون اراضی ملی: قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع، مصوب بیست و هفتم دی ماه سال 1341 بیان می‌دارد: عرصه و اعیانی کلیه‌ی جنگل‌ها و مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی کشور، جزء اموال عمومی محسوب می‌شود و متعلق به دولت است؛ حتی اگر قبل از این اراضی، افراد آن‌ها را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند.

    درخواست مشاوره با وکیل زن ( مریم صاین پور وکیل متخصص ملکی)

    طبق قانون چه کسانی می‌توانند به ملی شدن اراضی اعتراض کنند؟

    • مالکین: افراد حقیقی و حقوقی که طبق قانون مالک زمین هستند.
    • صاحبان تأسیسات و باغات: کسانی که مدعی مالکیت اعیان و عرصه باغ‌ها و تأسیسات هستند.
    • زارعین صاحب زمین‌های نسقی: افرادی که با اجرای قانون اصلاحات ارضی قبل از انقلاب، صاحب زمین شده‌اند.
    • مؤسسات و سازمان‌های دولتی.

    این چهار گروه کسانی هستند که می‌توانند به ملی شدن اراضی، اعتراض کنند که در صورت عدم اعتراض، با تشخیص منابع ملی، سند مالکیت به نام دولت صادر می‌شود.

    ملی بودن اراضی ملی، چگونه تشخیص داده می شود؟

    وکیل اراضی ملی و مستثنیات زمین

    بسیاری از زمین‌ها با اسناد موجود، متعلق به بعضی اشخاص بوده که پس از ملی شدن اراضی، به دولت یا سازمان جنگل‌داری، واگذار شدند. در صورتی‌که این زمین‌ها دست نخورده مانده و افراد، تغییری در آن ایجاد نکرده باشند، جزء سه دسته زمین مرتعی، موات و ملی قرار می‌گیرند؛ ولی اگر توسط انسان‌ها تغییراتی در آن‌ها به‌وجود آمده باشد، جزء مستثنیات، محسوب می‌شوند. تشخیص مستثنیات بر عهده جهاد سازندگی است و در صورت تأیید آن، مالکیت خصوصی پیدا می‌نماید. افراد بسیاری در اثر طرح ملی شدن اراضی، ملک خود را از دست دادند و از این نظر دچار ضرر و زیان شدند، اما با اثبات مالکیت خود می‌توانند حقوق خود را احیاء نمایند که این مهم محقق نمی‌شود مگر با کمک فردی آگاه و مسلط به امور اراضی.

    یک وکیل پایه یک دادگستری که به صورت تخصصی در زمینه اراضی ملی فعالیت می‌کند، با توجه به شناخت کافی نسبت به اراضی و جزئیات مربوط به آن، همین‌طور قواعد و قوانین وضع شده در مورد اراضی ملی و مستثنیات، با دانش و تجربه بسیار در زمینه زمین و اراضی، می‌تواند شما را در رسیدن به نتیجه مطلوب، یاری کند. با توجه به افزایش قیمت زمین و دخل و تصرفات غیر قانونی در آن، قوانین سخت گیرانه‌ای در این زمینه وضع شده است. ریزه کاری‌های موجود در پرونده‌های اراضی، فقط از عهده یک وکیل متخصص و با تجربه بر می‌آید. بنابراین بهترین راه برای دست‌یابی به یک نتیجه دلخواه، بهره‌گیری از وکیل با تجربه و مرتبط است.

    هرگونه سوال و مشکلی در رابطه با اراضی ملی برایتان پیش بیاید، تماس با وکیل ملکی کلیک کنید.

    ویژگی اراضی ملی، برای تشخیص آن‌ها از اراضی عادی

    مهم‌ترین سند برای اثبات این‌که زمین جزء اراضی ملی نیست، احیاء زمین است که با استناد به نشانه‌های احیاء، می‌توان حکم عادی بودن زمین را گرفت. نشانه‌هایی که می‌توانید به عنوان دلیل از آن بهره ببرید شامل موارد زیر است:

    1. اثبات قابل کشت و آبیاری بودن زمین.
    2. تقسیم بندی بودن زمین.
    3. وجود درختان میوه طی سالیان متوالی در زمین.
    4. قرار گرفتن زمین در مسیر جریان آب.
    5. زمین فاقد پوشش مرتعی باشد.
    6.  قرارگیری جوی‌های قدیمی و جدید در زمین.
    7. وجود مسیرهای رفت و برگشت قدیمی در زمین.
    8.  مشخص شدن زمین به رنگ زرد در نقشه‌های هوایی.

    درخواست مشاوره برای وکیل متخصص اراضی ملی

    برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید

      سوالات متداول وکیل متخصص اراضی ملی

      شابد برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد
      اراضی ملی چگونه از مستثنیات، تشخیص داده می‌شوند؟
      ملکی که در حاشیه اراضی ملی قرار گرفته و سند آن مربوط به قبل از مصوبه قانون اراضی ملی سال 1341 باشد، از مستثنیات، محسوب شده و مالکیت خصوصی پیدا می‌کند.
      تصرف عدوانی اراضی ملی چیست و چه مجازاتی دارد؟
      اگر شخصی بدون دارا بودن سابقه تصرف تا قبل از مصوبه قانون مربوط به اراضی ملی سال 1341، و بدون دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح، دخل و تصرفی در اراضی ملی از قبیل مراتع و جنگل‌ها انجام دهد، مرتکب جرم تصرف عدوانی شده و طبق قانون، علاوه بر رفع تصرف و برگشت وضع به حالت سابق، به حبس نیز محکوم خواهد شد
      مهم‌ترین اقدام در پس گرفتن زمین از منابع طبیعی چیست؟
      تهیه تصاویر هوایی و تفسیر تصاویر توسط کارشناس دادگستری. 

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


      دادصا در شبکه‌های اجتماعی

      برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

      دادصا، گروه وکلای صاین پور

      گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.