مشاوره با وکیل
بستن

کمیسیون ماده 77 شهرداری‌ها

کمیسیون ماده 77

مدیریت شهری یکی از مسائل مهم و تأثیر گذار در زندگی شهری و شهرنشینی است؛ به نحوی که عدم وجود قوانین صحیح و یا عدم اجرای قوانین وضع شده؛ باعث ایجاد مشکلات بسیار، برای عموم می‌شود. شهرداری‌ها در راستای اداره شهر، بابت خدماتی که به مردم ارائه می‌دهند، مبلغی تحت عنوان عوارض شهرداری، دریافت می‌نمایند. کمیسیون‌هایی به نام کمیسیون‌های شهرداری، در جهت رسیدگی به تخلفات، در مورد مسائل مربوط به شهردای و شهرسازی، فعالیت می‌کنند که یکی از مهم‌ترین این کمیسیون‌ها، کمیسیون ماده 77 است.


درخواست مشاوره
هزینه شکایت

طرفین دعوی

صاحبان املاک و مؤدیان در مقابل شهرداری
جزای نقدی

موضوع شکایت

موارد مربوط به عوارض شهری
جزای نقدی

جزای نقدی

پرداخت عوارض 
مرجع صالح

مرجع صالح

کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها

خدمات دادصا برای کمیسیون ماده 77 شهرداری‌ها

دادصا؛ گروه وکلای پایه یک دادگستری

کمیسیون ماده 77 شهرداری چیست؟ رسیدگی به اختلافات پیش آمده بین شهرداری‌ها و مؤدیان، در ارتباط با دریافت عوارض شهری، بر عهده کمیسیونی به‌نام کمیسیون ماده 77 است. 

متن کمیسیون ماده 77 شهرداری بیان می‌دارد:

رفع هرگونه اختلاف بین مؤدی و شهرداری در مورد عوارض و بهای خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن، به کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور و دادگستری و انجمن شهر، ارجاع می‌شود و تصمیم کمیسیون مزبور، قطعی است. بدهی‌هایی که طبق تصمیم این کمیسیون تشخیص شود، طبق مقررات اسناد لازم‌الاجرا، به‌وسیله اداره ثبت، قابل وصول می‌باشد. اجرای ثبت، مکلف است بر طبق تصمیم کمیسیون مزبور، به صدور اجرائیه و وصول طلب شهرداری، مبادرت نماید.

کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری، شخصیتی حقوقی، مستقل از شهرداری بوده و به نوعی مرجع شبه قضایی است که شهرداری هیچ دخالتی، در مدیریت جلسات و رأی‌های صادره ندارد. 

اعضای این کمیسیون تشکیل شده از سه نفر که عبارتند از:

  1. نماینده شورای شهر 
  2. نماینده دادگستری
  3. نماینده وزارت کشور

جلسات کمیسیون ماده 77، با سه عضو، رسمیت دارد؛ اما در رأی گیری، حصول دو رأی از سه رأی، به معنای اکثریت آراء، ملاک قرار می‌گیرد.

وظایف و اختیارات کمیسیون ماده 77 شهرداری: از جمله وظایف اصلی کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری، رفع اختلاف بین مالک و شهرداری، در ارتباط با میزان بدهی ملک مورد معامله، بر اساس ماده 77 قانون است؛ تقسیط عوارض، برای مؤدیانی که بنا به دلایلی، توان پرداخت ندارند نیز، از اختیارات این کمیسیون است.

یکی دیگر از وظایف کمیسیون ماده 77، رسیدگی به اعتراضات و اختلافات مالکین با شهرداری، بر سر عدم دیوار کشی و مرمت اراضی و ملک‌هایشان توسط شهرداری، در راستای اجرای ماده 110 قانون شهرداری است. هم‌چنین رسیدگی به اختلافات مؤسسات دولتی و خصوصی و وزارت‌خانه‌ها با شهرداری، در ارتباط با وصول هزینه و مرمت خرابی‌های ایجاد شده در سطح معابر، در صلاحیت این کمیسیون است.

میزان خسارت وارده به صاحبان دکه‌هایی که قبل از مصوبه قانون شهرداری‌ها نصب شده‌اند و با جمع آوری آن‌ها توسط شهرداری، مالکین، دچار خسارت و ضرر و زیان شده‌اند نیز، توسط کمیسیون ماده 77 انجام می‌شود.

منظور از عوارض و بهای خدمات چیست؟

شهرداری در مقابل خدمات عمومی که به شهروندان ارائه می‌دهد، عوارض دریافت می‌کند. از جمله این عوارض، عوارض نوسازی است که هرساله از کلیه املاک، از جمله ساختمان‌های جدید و قدیمی و اراضی، دریافت می‌شود و فرقی بین فرسوده یا غیر فرسوده بودن آن‌ها نیست. خدمات عمومی که عوارض در قبال آن دریافت می‌شود شامل مواردی از قبیل: احداث فضای سبز، احداث آسفالت و خیابان، احداث پارکینگ‌های عمومی، جمع‌آوری ضایعات و نخاله‌های شهری و .. است.

در صورت اعتراض شهروندان نسبت به هر یک از این عوارض و طرح شکایت، کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها، مسئول رسیدگی به آن می‌شود.

صلاحیت کمیسیون ماده 77 شهرداری: با توجه به این‌که اختلاف پیش آمده بین مؤدیان و شهرداری در کدام محدوده شهرداری واقع شده، کمیسیون ماده 77 همان محدوده جغرافیایی، صلاحیت رسیدگی دارد. این اختلافات شامل موارد مربوط به پرداخت عوارض تأیید شده و نحوه پرداخت نقدی یا اقساطی آن است. کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری‌ها یک واحد و نهاد شبه قضایی بوده که به طور مستقل از شهرداری، درباره پرونده‌های محوله تصمیم می‌گیرد و تنها مرجع صالح، برای رسیدگی به پرداخت عوارض است.

اشاره به این نکته ضروری است که شهرداری فقط در برابر ارائه خدمات، در محدوده شهرها، مجاز به دریافت عوارض است و خارج از محدوده شهر، مسئولیتی ندارد؛ بنابراین حل اختلاف بین مالکین و مؤدیان املاک، خارج از محدوده شهر با شهرداری‌ها، در صلاحیت کمیسیون ماده 77 نیست. البته در صورتی‌که پرداخت عوارض بابت صدور پروانه باشد، کمیسیون، صلاحیت رسیدگی به اختلافات را دارد.

هم‌چنین ماده 32 آیین نامه مالی شهرداری‌ها بیان می‌دارد:

شهرداری، مجاز به تقسیط مطالبات خود، ناشی از عوارض نیست، مگر در مواردی که به تشخیص کمیسیون ماده77، مؤدی، قادر به پرداخت تمام بدهی خود، به‌طور یک‌جا، نمی‌باشد که در این صورت ممکن است بدهی مؤدی، برای مدتی که از سه سال تجاوز نکند، با بهره متداول، در بانک ملی ایران، تقسیط شود؛ ولی در هر حال صدور مفاصا حساب، موکول به وصول کلیه بدهی است. 

درخواست مشاوره برای کمیسیون ماده 77 شهرداری‌ها

برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید

    سوالات متداول کمیسیون ماده 77 شهرداری‌ها

    شابد برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد
    آیا امکان اعتراض به رأی کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری وجود دارد؟
    آراء صادره از کمیسیون ماده 77، غیر قابل اعتراض، قطعی و لازم‌الاجرا است اما در صورتی‌که رأی صادره، مخالف یا ناقض قانون و مقررات باشد، قابل بررسی یا ابطال، در دیوان عدالت اداری خواهد بود.
    مهلت اعتراض به آراء کمیسیون چقدر است؟
    در صورت نقض قانون و مقررات در آراء کمیسیون ماده 77، افراد مقیم ایران سه ماه و افرادی که در خارج از کشور هستند، شش ماه فرصت اعتراض دارند.
    اعضاء کمیسیون ماده 77 از چه کسانی تشکیل شده است؟
    کمیسیون ماده 77، از سه عضو که شامل نماینده دادگستری، نماینده وزارت کشور و نماینده شورای شهر است، تشکیل شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    دادصا در شبکه‌های اجتماعی

    برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

    دادصا، گروه وکلای صاین پور

    گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.