مشاوره با وکیل
بستن

آیا می‌شود یک زمین را به‌نام کودک زد؟

3 تیر 1402
مدیر وبسایت

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در ارتباط با انتقال سند، ملک مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان سند زمین را به‌نام فرزند صغیر یا کودک زد؟ با توجه به این مسئله که کودک توان اجرای حقوق قانونی خود را ندارد، گاهی تصور می‌شود امکان انتقال سند به‌نام کودک نیز، وجود ندارد. اگر این سؤال ذهن شما را هم درگیر کرده است با دادصا همراه باشید. 

شرایط انتقال ملک به کودک از جنبه حقوقی

ماده 957 قانون مدنی: «حمل از حقوق مدنی متمتع می‌گردد مشروط بر این‌که زنده متولد شود.» 

طبق تعریف این ماده از قانون مدنی، انسان دارای دو نوع اهلیت یا شایستگی از حقوق مدنی است که شامل اهلیت تمتع و اهلیت استیفاء است. هر انسانی از بدو تولد، شایستگی دارا شدن حقوق مدنی را دارد، که به آن اهلیت تمتع گویند. هم‌چنین برای اجرای حقوق خود، باید دارای شرایطی باشد که به آن نیز، اهلیت استیفاء گویند.

تمام سوالات خود را درباره شرایط حقوقی انتقال سند بنام کودک را با مشاور حقوقی در میان بگذارید:

وکیل خانم در تهران 

مدارک لازم برای انتقال ملک به کودک

برای انتقال سند به‌نام کودک مانند سایر انتقال‌ها، مدارکی نیاز است تا انتقال، به روش صحیح، صورت پذیرد. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • اصل و کپی سند مالکیت ملک
  • اصل و کپی بنجاق
  • اصل و کپی مدارک شناسای طرفین
  • اصل و کپی وکالت نامه در صورت نیاز
  • اصل و کپی پایان کار از شهرداری
  • اصل و کپی عدم خلافی از شهرداری 

آیا انتقال سند به‌نام کودک، دارای محدودیت سنی است؟

از آن‌جا که در قانون مدنی ایران، انسان از لحظه تولد، دارای اهلیت تمتع است، بنابراین انتقال سند به‌نام کودک امکان دارد؛ اما امکان اجرای حقوق، توسط کودک، موکول به زمان رسیدن او به سن قانونی است. بنابراین تمامی موارد حقوقی کودک تا رسیدن به سن قانونی که 18 سالگی است، توسط قیم و سرپرست او انجام خواهد شد.

طبق مطالبی که عنوان شد، انسان به محض تولد، دارای حقوقی می‌شود که یکی از این حقوق، انتقال سند به‌نام کودک است. طبق قانون، کودک در هر سنی که باشد امکان انتقال سند به‌نام او، وجود دارد اما تا زمانی که به سن قانونی نرسیده و شرایط لازم را احراز نکرده، امکان اجرای حقوق خود را ندارد و تحت نظر قیم و ولی، قادر به انجام مسائل حقوقی خود است.

درخواست مشاوره آنلاین فوری با وکیل متخصص:

گروه وکلای ملکی

روش‌های انتقال سند به کودک

روش‌های انتقال سند به‌نام کودک، همان روش‌های انتقال سند به‌نام دیگر افراد است؛ با این تفاوت که در بعضی روش‌ها که نیاز به اهلیت استیفاء، شرط است، کودک از طریق ولی یا قیم، قادر به انجام عمل انتقال است. انواع روش‌های انتقال سند به‌نام کودک، شامل موارد ذیل است:

1.انتقال سند به‌نام کودک از طریق عقد بیع:

از آن‌جا که یکی از شرایط لازم برای عقد بیع، سن قانونی است، در صورتی‌که قرار باشد سند، در عقد بیع، به‌نام کودک منتقل شود، قیم یا ولی کودک باید درباره جزئیات با فروشنده به توافق رسیده و سپس سند به‌نام کودک منتقل شود.

2.انتقال سند به‌نام کودک از طریق وصیت:

در این نوع انتقال که معمولا توسط والدین کودک صورت می‌گیرد، از طریق وصیت، ملک به فرزند صغیر منتقل می‌شود. در این صورت پس از فوت موصی، انتقال سند به‌نام کودک، انجام خواهد شد.

3.انتقال سند به‌نام کودک از طریق صلح عمری:

در انتقال از طریق صلح عمری، فرد مالکیت ملک خود را با این شرط که تا زمانی‌که در قید حیات است از منافع آن استفاده کند، به کودک منتقل می‌نماید. در این نوع انتقال نیز، قیم نقش مهمی در انتقال سند دارد.

نکته: هبه نیز یکی از روش‌های انتقال سند به‌نام کودک است و کودک می‌تواند صاحب و مالک ملک مورد هبه باشد.

هر گونه سوالی درمورد ملک دارید بدون معطلی با دادصا تماس بگیرید:

بهترین وکیل ملکی خانم مریم صاین پور

مشاوره حقوقی تلفنی قبل از انتقال سند به کودک

انتقال سند به‌نام کودک، از نظر قانونی، صحیح و جایز است؛ اما شرایط و پیچیدگی‌های خاص خود خود را دارد که عدم آگاهی از شرایط و قواعد صحیح آن، گاه باعث ضرر و زیان و خسارات جبران ناپذیری به طرفین خواهد شد. بنابراین بهترین راه برای انتقال سند به‌نام کودک،

مشاوره با وکلای حقوقی خبره و بهره‌مندی از تجربیات آنان است. گروه وکلای دادصا با بیش از 14 سال تجربه در زمینه امور و مسائل مختلف حقوقی از جمله روش‌های صحیح انتقال سند به‌نام کودک، هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت مشاوره‌های تخصصی تلفنی، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. 

نمونه متن واگذاری ملک به فرزند با قولنامه

ماده 1. طرفین قرارداد

1-1 فروشنده/فروشندگان ………………….. فرزند …………….. به شماره شناسنامه ………………… صادره از …………… کد ملی ………………. متولد ……… ساکن ……………… تلفن ………… .

یا با وکالت / قیمومیت / ولایت / وصایت ………………… فرزند ……………… به شماره شناسنامه ……………… متولد ………….. به موجب …………….

1-2 خریدار/خریداران …………… فرزند …………….. به شماره شناسنامه ………… صادره از ……….. کد ملی ………………. متولد ……… ساکن …………… تلفن ……….. .

ماده 2. موضوع و مشخصات ملک

بیع ………. دانگ یک دستگاه آپارتمان دارای پلاک ثبتی ……….. فرعی از..اصلی به مساحت اعیانی ..متر مربع و به صورت …… خوابه و مساحت عرصه متر به نشانی محل وقوع ملک ……. طبقه……واحد..و با جمیع توابع شرعیه و لواحق عرفیه آن بدون استثنا عرصتاً و اعیاناً به انضمام برق به شماره پرونده.و آب به شماره اشتراک .. گاز شهری به شماره شناسایی…….و یک رشته تلفن دائر به شماره…… و انباری به مساحت…… متر مربع واقع در و تعداد..عدد پارکینگ به شماره های …….و دارای پایان کار ساختمان شماره……مورخ .. صادره از سوی شهرداری منطقه ……. می باشد.

تاسیسات گرمایشی شوفاژ روشن، پکیج حرارتی، گاز شهری، فن کویل، بخاری نفت سوز، شومینه و وسیله سرمایی آن کولر، چیلر، فن کوئل، تهیه مطبوع، سایر لوازم و ملحقات مربوطه با حق استفاده از مشاعات و مشترکات طبق قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه های اجرایی آن که عیناً بطور کامل به رؤیت خریدار رسید و از کمیت، کیفیت و وضعیت ملک کاملاً مطلع شده است.

ماده 3. ثمن معامله و چگونگی پرداخت

مبلغ ……… ریال معادل ………. تومان وجه رایج مملکتی تعیین و مورد توافق و تراضی طرفین قرار گرفت که به شرح ذیل از سوی خریدار / خریداران پرداخت می گردد :

1-3 مبلغ ………. ريال معادل ……….. تومان نقدا به موجب چک شماره ………. عهده بانک ………… مورخ ……….. فی المجلس از ناحیه خریدار / خریداران به فروشنده به عنوان قسمتی از ثمن معامله پرداخت و فروشنده / فروشندگان با امضای این مبایعه نامه اقرار به اخذ مبلغ فوق نموده اند .

2-3- بقیه ثمن معامله که مبلغ …….. ريال تعيين گرديد، توافق گردید به شرح ذیل پرداخت گردد: مبلغ ……………. و الباقی ثمن معامله که مبلغ ………. می باشد ، به هنگام تنظیم سند رسمی و انتقال قطعی / وکالتی در دفترخانه شماره ………… واقع در ………….

تبصره 1 : عدم وصول چک ها یا مطالبه مبلغ مندرج در بند 1-3 ماده 3 این مبایعه نامه از سوی فروشنده / فروشندگان ، تاثیری در صحت معامله ایجاد نخواهد کرد .

تبصره 2 : فروشنده متعهد گردید مورد معامله را در تاریخ ………….. صحیح و سالم تخلیه کامل نموده و در قبال اخذ رسید کتبی ، به خریدار تحویل نماید.

 ماده 4. تنظیم سند رسمی

1-4 به منظور تنظیم سند رسمی طرفین متعهدند که در تاریخ.. در دفترخانه اسناد رسمی شماره. یا دفترخانه ای که بانک و سازمان های تابعه. معرفی نماید حاضر شده و کلیه تشریفات قانونی معامله را انجام دهند.

2-4 هریک از طرفین که در موعد مقرر در دفترخانه حاضر نشوند و یا از آن قسمت از مقدمات ثبت معامله مرتبط به خود را فراهم نکند، مکلف است مبلغ ……ریال بابت جریمه عدم حضور به موقع به طرف دیگر بپردازد. این جریمه اصل تعهد نیست و پرداخت آن لطمه به اصل معامله انجام شده نمی زند و طرف پرداخت کننده را نیز از انجام تعهداتش بری نمی سازد.

ماده 5. شرایط تسلیم ملک مورد معامله

فروشنده/فروشندگان مکلف است در تاریخ      /      /    14 ملک را با تمام توابع و ملحقات و منضمات به خریدار/خریداران تسلیم کند. وجه الالتزام عدم تخلیه روزانه …….ریال می باشد که در صورت عدم تسلیم به موقع، فروشنده موظف است آن را به خریدار پرداخت کند. سایر مواردی از جمله اسقاط کلیه اختیاراتی قانونی فسخ قرارداد و یا هر شرط و مندرجات دیگری بنا بر توافق طرفین قابل درج در قولنامه می باشد.

ماده 6 : آثار قرارداد

1-6 بر طبق اين قرارداد، فروشنده از انتقال ملک مورد معامله به هر عنوان و دليل، به غير از خريدار، منع می شود. چنانچه تخلفی صورت بگیرد و انتقال به غير انجام شود، خريدار حق درخواست فسخ قرارداد را دارد و يا می تواند با اقامه دعوی ابطال به طرفيت فروشنده و منتقل اليه، الزام فروشنده را به انتقال مورد معامله بخواهد. در شرایطی که الزام ممکن نباشد، خريدار حق فسخ معامله را دارد و فروشنده موظف است کليه هزينه هايی که خريدار متقبل شده را بپردازد و بایستی معادل ……………. ريال، به عنوان خسارت تخلف از عدم انجام تعهد به وی پرداخت نمايد.

2-6 فروشنده متعهد است قبلا و يا حداکثر تا زمان مقرر برای تنظيم سند رسمی، کليه مجوزها و مدارک لازم از مراجع مختلف در خصوص مال، از قبيل حساب شهرداری ، مالياتی و غيره را اخذ نمايد.

3-6 فروشنده مکلف است کليه بدهی های احتمالی در خصوص توابع ، اعيان ، مستحدثات و امکانات موجود در مورد معامله را حداکثر تا زمان تنظيم سند رسمی، تسویه نمايد.

 نمونه قرارداد صلح عمری واگذاری ملک به فرزند

ماده 1. طرفین قرارداد

مصالح آقا/خانم …………. فرزند …………. به شماره شناسنامه …………. صادره از …………. متولد …………. به شماره ملی …………. و به نشانی …………. اصالتا از طرف خود یا ولایتا / قیمومتا / وصایتا / وکالتا / به نمایندگی از طرف ……………. به موجب سند …………….. و با اختیارات تام نسبت به انجام مورد معامله.

متصالح آقا/خانم …………. فرزند …………. .به شماره شناسنامه …………. صادره از…………. متولد…………. به شماره ملی …………. .به نشانی …………. اصالتا از طرف خود یا ولایتا / قیمومتا / وصایتا / وکالتا / به نمایندگی از طرف …………… به موجب سند ……………….. و با اختیارات تام نسبت به انجام مورد معامله.

ماده 2. مورد صلح و حدود آن

شش دانگ یک واحد آپارتمان مسکونی در طبقه دوم واقع در …………. به شماره قطعه…………. تفکیکی به مساحت …………. مترمربع دارای پلاک ثبتی و مفروز و مجری از شماره …………. شماره فرعی …………. از اصلی …………. با جمیع توابع عرفی و قانونی آن « به شرح سند مالکیت » مورد ثبت واقع شده به شماره …………. در یک جلد سند مالکیت قطعی به شماره …………. در دفترخانه اسناد رسمی شماره …………. واقع در …………. به تاریخ …………. که به صورت قطعی به نام مصالح انتقال یافته و ملک به نشانی …………. می باشد.

مصالح متعهد گردید که هرگونه بدهی مورد صلح را از بابت شارژ ساختمان به ادارات آب و برق و گاز و غیره تا تاریخ تحریر این سند، شخصا اقدام به پرداخت نماید.

ماده 3. شرایط صلح

اسقاط کافه خیارات خصوصا خیار غبن و غبن فاحش (به استثناء خیار شرط) از طرفین صورت پذیرفت و متصالح با اطلاع کامل از موقعیت مورد صلح، قبول مصالحه نمود و بنابراین بین طرفین شروط ذیل الذکر مقرر گردید:

1-3 منافع مورد صلح مادام الحیات مصالح برای وی برقرار گردید و مصالح حق استیفاء مادام العمر خود از منافع مورد صلح را دارا خواهد بود. محرز است که پس از فوت مصالح منافع موصوف در مالکیت متصالح مستقر می گردد.

2-3 مصالح از لحظه تحریر این سند الی سال شمسی حق فسخ این مصالحه را به صورت یک جانبه و بدون نیاز به صدور هیچگونه حکمی از محاکم قضائی دارا خواهد بود.

ماده 4. حل اختلاف

تمامی دعاوی ناشی از این قرارداد از جمله انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به آقا/خانم …………. وکیل دادگستری ارجاع می گردد که مطابق با قانون و به صورت قطعی رسیدگی و رای صادر نماید؛ مدت داوری 3 ماه از تاریخ ارجاع می باشد و نحوه ابلاغ رای از طریق اظهارنامه بوده و رای برای طرفین لازم الاتباع بوده و شخصی که موجبات تخطی از شرایط را فراهم آورده است، مکلف به پرداخت حق الزحمه داور به میزان …………. می باشد.

نمونه قرارداد هبه

قرارداد هبه یا بخشش یکی از انواع قرارداد است که به صورت رایگان انجام می گردد. اما میتوان شروط عوض هم را در آن قید نمود ولی وجود عوض شرط صحت عقد نیست. البته فقط با تنظیم نامه بخشش ملک به فرزند برای انتقال ملک کافی نیست و پس از تسلیم ملک این امر صورت می گیرد. در اینجا نمونه ای از قرارداد هبه برای شما فراهم نمودیم:

ماده 1. طرفین قرارداد

واهب (انتقال دهنده): خانم/آقای……..به شماره شناسنامه……صادره از……..به کد ملی…….به نشانی……

متهب (انتقال گیرنده): خانم/آقای……..به شماره شناسنامه……صادره از……..به کد ملی………به نشانی……….

ماده 2. عین موهوبه

تمامی ششدانگ یک باب دکان به پلاک ثبتی……واقع در…….. و نیز کلیه حقوق مادی و عینی نسبت به حق کسب، پیشه یا تجارت و سرقفلی در شش دانگ مغازه مورد.

ماده 3. عوض قرارداد

مبلغ یک هزار ریال که تماماً و نقداً به واهب تملیک گردیده با ا قرار .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادصا در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دادصا، گروه وکلای صاین پور

گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.