مشاوره با وکیل
بستن

فرانشیز بیمه چیست؟     

13 تیر 1402
مدیر وبسایت

حتما این سؤال برای شما هم پیش آمده که چرا زمانی‌که برای دریافت هزینه‌های درمانی، به شرکت بیمه‌گر مراجعه کردید، با وجود داشتن بیمه تکمیلی، تمام هزینه‌های پرداخت شده، به شما بازگردانده نشده‌ است. پاسخ این پرسش در واژه‌ای به‌نام فرانشیز است که با دقت در بیمه نامه خود، با آن برخورد خواهید کرد که شاید، هنگام عقد قرارداد با شرکت بیمه به آن توجه نکرده بودید. البته فرانشیز مسئله غیر عادی یا غیر موجهی نیست و نباید نگران باشید که شاید ضرری متوجه شما شده است. با گروه وکلای دادصا باشید تا با کلیاتی از فرانشیز بیمه و انواع آن آشنا شوید.

فرانشیز چیست؟

فرانشیز franchise  یک کلمه ی فرانسوی به‌معنای چشم پوشی و صرف‌نظر کردن است؛ اما در اصطلاح بیمه نوعی رابطه بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر تعریف شده است به این معنا که هنگام صدور بیمه نامه توسط بیمه‌گر، مبلغی از خسارت، به‌عهده بیمه‌گزار نهاده می‌شود؛ بیمه‌گزار موظف است بر اساس توافق با شرکت بیمه‌گر، میزان تعیین شده از خسارت را، خود پرداخت نماید و بیمه‌گر تعهدی نسبت به آن بخش از هزینه را ندارد. فرانشیز به طور معمول، به‌صورت درصدی و بین 10 تا 30 درصد تعیین می‌شود. البته انواع دیگری نیز دارد که در ادامه، نام خواهیم برد.

برای مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

وکیل ملکی خانم 

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟

در بیمه تکمیلی، فرانشیز درصدی از مبلغ خسارت است که توسط خود بیمه‌‌گزار پرداخت می‌شود. این مبلغ بین 10 تا 30 درصد متغیر است و طبق توافق بیمه‌گزار با بیمه‌گر تعیین می‌گردد. شرکت‌های بیمه‌گر برای موارد درمانی مختلف، پوشش‌های متفاوتی دارند و هر کدام از این پوشش‌ها، فرانشیز مربوط به خود را داشته که در قرارداد بیمه تکمیلی، تعیین می‌گردد. فرانشیز تعیین شده در قراردادهای بیمه تکمیلی، به‌منظور کنترل نرخ طرح‎های بیمه است. معمولا فرانشیز موارد پرخطر بالاتر از مواردی است که درصد خطر پائین‌تری دارند. البته این امکان وجود دارد که طی توافقات با شرکت بیمه‌گر، میزان فرانشیز موارد دلخواه را با پرداخت حق بیمه بیش‌تر، کاهش دهید تا در صورت بروز مورد، خیالتان بابت هزینه‌های پرداختی راحت باشد.

گروه وکلای دادصا 24 ساعته پاسخگوی سوالات حقوقی شما هستند:

گروه وکلای ملکی

انواع فرانشیزهای بیمه    

  1. فرانشیز به‌صورت درصدی از مبلغ بیمه تعیین شده
  2. فرانشیز به صورت درصدی ثابت از خسارت
  3. فرانشیز به‌صورت رقمی ثابت از خسارت
  4. فرانشیز به‌صورت ترکیبی از رقم ثابت و درصد
  5. فرانشیز به صورت تعیین سقف غرامت

مریم صاین پور یکی از بهترین وکلای تهران و با تجربه موفق در پرونده های حقوقی بسیار هستند:

درخواست وکیل ملکی

نحوه محاسبه فرانشیز بیمه تکمیلی

برای محاسبه فرانشیز بیمه، باید به نوع فرانشیز در بیمه نامه توجه شود؛ مثلا در صورتی‌که فرانشیز، مبلغ ثابتی از خسارت باشد پس از تعیین میزان خسارت و کسر فرانشیز، مابقی توسط بیمه‌گر پرداخت می‌شود؛ و یا اگر فرانشیز به صورت درصدی از خسارت در نظر گرفته شده باشد بیمه‌گر درصد تعیین شده را از مبلغ خسارت کسر نموده و مابقی را پرداخت می‌نماید.

اگر با این مطلب سوالات حقوقی درباره فرانشیز بیمه برطرف نشد، از مشاور حقوقی بپرسید:

مشاوره حقوقی آنلاین

فرانشیز 10 درصد یعنی چی؟

فرانشیز ده درصدی به این معنا است که شرکت بیمه‌گر، موظف به پرداخت نود درصد از هزینه خسارت بوده و ده درصد مابقی را خود بیمه‌‌گزار باید پرداخت نماید. به‌‌عنوان مثال اگر در پوشش بیمه عمل جراحی، ده درصد به‌عنوان فرانشیز تعیین شده باشد و هزینه عمل 20 میلیون تومان باشد، مبلغ دو میلیون به عنوان فرانشیز باید توسط بیمه‌گزار پرداخت شود و 18 میلیون مابقی بر عهده شرکت بیمه‌گر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادصا در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دادصا، گروه وکلای صاین پور

گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.