مشاوره با وکیل
بستن

آیا بعد از طلاق دختر، پدر باید به او نفقه بدهد؟

13 خرداد 1402
مدیر وبسایت

موضوع نفقه فرزند، از جمله مسائل اساسی در قانون حمایت از خانواده است. این‌ مسئله که پرداخت نفقه فرزند، بر عهده کدام یک از والدین است؟ یا فرزند تا چه زمانی مستحق دریافت نفقه است؟ و یا در صورت جدایی پدر و مادر، تکلیف نفقه فرزند چه می‌شود؟ از سؤالاتی است که مکرر مطرح شده و نیاز به جوابی روشن دارد. علاوه بر این، یکی از پر تکرارترین سؤالات حقوقی در ارتباط با نفقه فرزند دختر، بعد از ازدواج و جدایی است.

باتوجه به اهمیت این موضوع که به‌طور مستقیم، به سرنوشت فرزندان، مخصوصا فرزند دختر، هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی مربوط می‌شود، در این مبحث، وکلای دادصا به ذکر پاسخ به مهم‌ترین سؤالات در خصوص حق نفقه فرزندان دختر، در شرایط مختلف، می‌پردازد.

نفقه فرزندان طبق قانون

طبق ماده 1199 قانون مدنی، نفقه فرزند دختر و پسر، بر عهده پدر است. پدر موظف است مخارج زندگی پسر را تا سن 18 سالگی و در صورت ادامه تحصیل، تا پایان تحصیلات عالیه، و دختر را تا زمانی که ازدواج نماید، تأمین کند. این مخارج شامل تمام مایحتاج اساسی زندگی است. هم‌چنین در صورت عدم توانایی مالی یا فوت پدر، نفقه فرزندان، به عهده جد پدری و باز در صورتی‌که اجداد پدری در قید حیات نباشند، یا توانایی مالی نداشته باشند، نفقه بر عهده مادر و پس از او، بر عهده اجداد مادری است.

دادصا تا انتهای رفع مشکلات حقوقیتان با شماست:

تماس با گروه وکلای دادصا

نفقه فرزند دختر تا چه مدت بر عهده پدر است؟

همان‌طور که گفته شد نفقه فرزند چه دختر و چه پسر، برعهده پدر است. طبق قانون مدنی، پدر موظف است به فرزند پسر تا سن 18 سالگی و در صورت ادامه تحصیل تا پایان تحصیلات، نفقه پرداخت نماید. در مورد فرزند دختر، برای پرداخت نفقه توسط پدر، سن مشخصی تعیین نشده و تا زمانی که دختر ازدواج نکرده، پدر موظف به پرداخت نفقه است. اما به محض عقد نکاح، این تکلیف از ذمه پدر برداشته می‌شود.

آیا دختر می‌تواند بابت نفقه ایام گذشته از پدرش شکایت کند و او را ملزم به پرداخت نفقه نماید؟

در ماده 22 قانون حمایت از خانواده و ماده 642 قانون مجازات اسلامی، برای عدم پرداخت نفقه فرزند توسط پدر، مجازاتی برابر 3 ماه و یک روز الی 5 ماه و 5 روز حبس بر طبق ماده 22 و سه ماه و یک روز تا یک سال حبس، طبق ماده 642 قانون مجازات اسلامی سابق، در نظر گرفته شده است. طبق قانون حمایت از خانواده مصوب 1391، حداکثر مجازات، شش ماه تعیین شده است.

بر این اساس، در صورتی‌که پدر نفقه فرزند را پرداخت ننماید، فرزندان می‌توانند از طریق دادسرا و یا دادگاه‌های خانواده، اقدام به شکایت و مطالبه نفقه نمایند. در مورد مطالبه نفقه، مهم است بدانید: تنها نفقه حال و آینده فرزند قابل مطالبه است و این در صورتی است که در زمان مطالبه، فرزند مستحق دریافت نفقه باشد. اما مطالبه نفقه گذشته فرزند، چه دختر و چه پسر، قابل پیگیری نیست.

یک وکیل خوب چه ویژگی هایی دارد؟

رزومه ی وکیل پایه یک دادگستری مریم صاین پور

نفقه فرزند دختر پس از طلاق پدر و مادر

یکی از نکات مهم در ارتباط با نفقه فرزند، پرداخت نفقه پس از جدایی پدر و مادر، با توجه به مسئله حضانت است. طبق قانون، حضانت فرزند دختر تا سن 7 سالگی و پسر تا سن 2 سالگی، بر عهده مادر قرار می‌گیرد. گاهی پس از رسیدن دختر به سن هفت سالگی و پسر به سن دو سالگی، با توجه به شرایط موجود، حضانت هم‌‌چنان به مادر سپرده می‌شود و ممکن است این تصور پیش بیاید که مادر با قبول حضانت، موظف به پرداخت نفقه نیز می‌شود؛ اما با توجه به ماده 1199 قانون مدنی، اولویت پرداخت نفقه، حتی در صورت حضانت مادر، برعهده پدر است. 

استثنائاتی در این زمینه وجود دارد که گاهی هنگام طلاق، طی توافقات طرفین، مادر نفقه فرزند را برعهده می‌گیرد؛ در این صورت، پدر دیگر وظیفه‌ای در مورد پرداخت نفقه، نخواهد داشت. 

آیا بعد از طلاق، پدر باید به دختر نفقه بدهد؟

طبق قانون مدنی، پدر تا زمان ازدواج دختر، موظف به پرداخت نفقه است. با ازدواج دختر، از نظر قانونی، پدر وظیفه‌ای به پرداخت نفقه ندارد. حال، چنان‌چه همسر دختر فوت کند و یا از هم جدا شوند و دختر مجدد به منزل پدر برگردد، پدر، حتی با داشتن تمکن مالی، وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه به دختر، نخواهد داشت. 

اگر سوالاتتان با خواندن مطلب رفع نشد، با وکلای دادصا تماس بگیرید و مشاوره ی رایگان دریافت کنید:

دادخواست مشاوره رایگان با وکیل

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که طبق قانون مدنی، مطرح شد، نفقه فرزند پسر تا سن 18 سالگی و دختر تا زمان ازدواج برعهده پدر است. در صورت جدایی پدر و مادر، نفقه فرزندان مشترک، حتی در صورت حضانت مادر، هم‌چنان بر عهده پدر خواهد بود و در صورت عدم پرداخت نفقه توسط پدر، فرزندان می‌توانند برای ملزم نمودن پدر به پرداخت نفقه حال و آینده، شکایت نمایند. هم‌چنین در صورت ازدواج و طلاق دختر، پدر با داشتن تمکن مالی نیز، قانونا وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه به فرزند دختر ندارد.

یک دیدگاه در “آیا بعد از طلاق دختر، پدر باید به او نفقه بدهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادصا در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دادصا، گروه وکلای صاین پور

گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.