مشاوره با وکیل
بستن

وضعیت چک بعد از فوت صادر کننده 

6 خرداد 1402
مدیر وبسایت

چک، یک سند معتبر تجاری است که صادر کننده در هر شرایطی موظف به تأمین مبلغ آن است؛ در غیر این‌صورت قابل شکایت حقوقی و کیفری خواهد بود. اما سؤال مهمی که مطرح می‌شود این است که در صورت فوت صادر کننده، آیا چک از درجه اعتبار ساقط می‌شود یا هم‌چنان امکان وصول وجه چک، وجود دارد؟ 

ممکن است شما هم با این مسئله مواجه شده باشید. در این مبحث، به‌صورت کلی و در عین حال جامع، به این موضوع می‌پردازیم. در ادامه با گروه وکلای دادصا همراه باشید.

آیا چک، پس از فوت صادر کننده آن، وصول می‌شود؟

وضعیتی که بعد از فوت صادر کننده چک پیش می‌آید، دغدغه‌ی افرادی است که دارنده چک هستند. این مسئله از دید قانون دور نمانده و خیلی شفاف تکلیف وجه چک را بعد از فوت صادر کننده، مشخص کرده است. 

عین ماده 231 قانون امور حسبی، بیان می‌دارد: «بدهی‌های مدت‌دار (مؤجل) متوفی، بعد از فوت او، حال و به‌روز می‌شود، لذا در این حالت هم، چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ او، بدهی مدت‌دار او حال می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سر رسید، وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند.»

بنابراین مشخص می‌شود که وجه چک، حتی پس از فوت صادر کننده آن، قابل نقد شدن بوده و از این بابت نگرانی وجود ندارد. اما مواردی پس از فوت، وجود دارد که شاید برای وصول مجبور باشید مراحلی را طی کنید.

اگر می خواهید درباره انواع چک ( صیادی، غیرصیادی، قدیم و جدید) اطلاعات کاملی کسب کنید، به مقاله زیر بروید:

انواع چک بانکی، قوانین و مقررات چک 

 

وصول وجه چک پس از فوت صادرکننده

پس از فوت صادر کننده چک، دو حالت پیش می‌آید که بسته به هر کدام، باید برای وصول چک اقدام نمود.

حالت اول: 

ورثه متوفی، فوت صاحب حساب را به بانک اعلام نکرده باشند.

در این حالت وضعیت چک عادی تلقی شده و با مراجعه به بانک، در صورتی‌که موجودی حساب کافی باشد، قادر خواهید بود وجه چک را دریافت کنید.

حالت دوم: 

ورثه متوفی، فوت صاحب حساب را به بانک اعلام کرده باشند.

با اعلام فوت، حساب متوفی از طرف بانک، مسدود می‌شود و امکان وصول وجه چک وجود ندارد. در این‌صورت دارنده چک، تنها از طریق مراجعه به دادگاه و پس از طی مراحل انحصار وراثت توسط وراث، امکان وصول وجه چک را خواهد داشت.

یک وکیل خوب و کاربلد، اجازه نمی دهد حق و حقوقتان پایمال شود:

درخواست مشاوره با وکیل 

چک مدت‌دار پس از فوت صادر کننده، وصول می‌شود؟

طبق ماده 231 قانون امور حسبی، پس از فوت صاحب حساب، چک مدت‌دار وی، حال و به‌روز تلقی شده و بانک، قبل از سر رسید، باید نسبت به پرداخت وجه چک، اقدام نماید. هم‌چنین طبق ماده 311 قانون تجارت، که بیان نموده: در چک باید محل و تاریخ صدور قید شده و به امضای صادر کننده برسد؛ همین‌طور چک نباید وعده داشته باشد، بانک‌ها موظفند با داشتن موجودی در حساب متوفی، وجه چک را پرداخت نمایند.

اگر می خواهید سوالات حقوقیتان در رابطه با چک بر طرف شود با وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل فرمایید:

تماس با وکیل پایه یک دادگستری

مطالبه وجه چک از وراث

مطالبه وجه چک از وراث، مربوط به زمانی است که حساب متوفی مسدود، و امکان وصول وجه چک وجود نداشته باشد. در این حالت، برای وصول چک، باید با طرح دعوای مطالبه وجه چک، از طریق دادگاه محل صدور چک، اقدام نموده و درخواست صدور قرار تأمین خواسته، برای توقیف چک را، به دادگاه ارائه داد. 

دادخواست مطالبه وجه چک نیز، باید به طرفیت ورثه متوفی، به دادگاه، تقدیم شود. در صورت عدم وجود گواهی انحصار وراثت، باید از اداره ثبت احوال، درخواست استعلام از دادگاه، یا شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی را نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دادصا در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مطالب روز این حوزه و بهره‌مندی از پاسخ‌های تخصصی دادصا به پرسش‌های متداول کاربران در حوزه حقوقی، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

دادصا، گروه وکلای صاین پور

گروه وکلای دادصا با مدیریت مریم صاین‌پور، وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 13 سال سابقه فعالیت موفق در پرونده‌های ملکی، کیفری، دیوان عدالت اداری، تجاری، حقوقی، خانوادگی و ثبتی، یکی از موفق‌ترین گروه وکلای تهران است. دادصا تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و باتجربه است که با هدف ارائه خدمات حقوقی در زمینه‌های متنوع گردهم آمده‌است. د حال حاضر 9 وکیل پایه یک دادگستری مجرب و خبره در دادصا فعالیت می‌کنند و تمامی پرونده‌ها با هم‌فکری و بررسی تمام اعضای تیم، مورد بررسی و اجرا قرار می‌گیرد. گروه وکلای دادصا علاوه بر پذیرش کلیه دعاوی ملکی، حقوقی، کیفری و ...، در قالب مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین نیز همراه شماست.